Přípravy na svatbu

Ať už je váš vysněný den za rok, za pár měsíců, či za pár týdnů, sepíšu vám pár rad, které vám pomohou s plánováním. Tak pojďme rovnou na to.





1. Vše si zapisujte.
Je jedno, zda si pořídíte nějaký předem připravený svatební zápisník, nebo si vezmete obyčejný sešit, do kterého si budete poznámky upravovat. Důležité ale je, abyste si vše, co vás napadne, nad čím přemýšlíte, zapsali. Po pár týdnech se k tomu budete chtít vrátit a poznámky se vám budou hodit.
Já jsem to takto měla třeba s nápady na výzdobu hostiny. Ty se mi v hlavě začaly rojit v průběhu celého plánování svatby. Já jsem si pečlivě své nápady zaznamenávala, a když byla potřeba plánovat výzdobu, sáhla jsem do svých zásob (poznámek). Používala jsem i různé lepicí lístečky pro rozrůznění.
Pro inspiraci, já jsem měla tento zápisník. Je od značky Presco group a stál mě asi 400 Kč. Kdybych ho zpětně měla ohodnotit, řekla bych, že vzhledem k naší malé svatbě a obsáhlému nedodržování tradic, byl pro mě možná zbytečný. Podruhé (snad nebude potřeba) bych si vzala obyčejný sešit a sama si ho rozškatulkovala.





2. Vše si schovávejte.
Každý doklad, každý papír, který se vám dostane do ruky, si založte. Nikdy, ale nikdy nevíte, kdy ho budete potřebovat. Kupte si desky, kam si všechny svatební dokumenty budete dávat.

3. Zaregistrujte se na beremese.cz.
Webová stránka beremese.cz mi byla užitečným pomocníkem. A co tam najdete? Užitečný je plánovač toho, co byste měli do svatby stihnout. Je rozčleněn i časově, takže vám orientačně může říct, s čím byste si měli pospíšit, na co je naopak času dost. Stránka vám také pomůže vytvořit si svatební web, který je v dnešní době moderní. Následně si můžete vytvořit seznam darů, které chcete od svatebčanů dostat. Já jsem ani svatební web, ani seznam darů nevyužila. Každopádně vyzvedla bych dvě věci, které jsem určitě využila nejvíc - bazar a fórum.
Na bazaru najdete vše - od oblečení, svatební výzdoby, pozvánky až po kapesníčky, kytice a dekorace na auto. A proč si kupovat věci nové, když mnoho jiných nevěst prodává své pozůstatky ze svatby za pakatel? Třeba tam najdete i své vysněné svatební šaty.
A fórum? Během plánování se vám v hlavě vyrojí milióny otázek, na které nenajdete tak snadno odpověď. Budete potřebovat slyšet názor, která barva se hodí ke které, jaké svatební šaty jsou lepší, jaké boty jsou nejpraktičtější a podobně - a tady dostanete spoustu odpovědí, která vám (možná) pomohou se rozhodnout.


4. Místo hostiny, obřadu a datum.
Nikdy není příliš brzy zamluvit si datum na příslušném úřadě, místo obřadu a místo hostiny. Nejoblíbenější místa, data a podniky bývají velice brzy zamluvené. A nic nedáte za to, když se zeptáte s dostatečným předstihem. Následně určitě doporučuji zamluvit fotografa a kameramana.

5. Pečlivě vše zvažte, než něco koupíte/objednáte.
Tato rada vám ušetří spoustu peněz a starostí okolo. Zlaté pravidlo "dvakrát měř a jednou řež" se zde vyplatí dvojnásob. Nechcete mít pak doma dvojnásobně víc věcí, než potřebujete. S tím souvisí rada, abyste si nejprve zvolili barvu své svatby (případně její styl). Samozřejmě hned po místě obřadu, datu a místě hostiny. Inspirujte se na beremese.cz, na pinterestu, googlu a vyberte si. Pak se teprve pusťte do vybírání a objednávání/kupování konkrétních věcí.


6. Předem si stanovte svatební rozpočet.
Ano, zkuste s partnerem popřemýšlet, kolik tak chcete do svatby dát, stanovte si takový předběžný svatební rozpočet. Pak si uvařte kafe, sedněte si a sepište, co vše budete muset koupit a zaplatit. Na internetu se podívejte na přibližné částky, jak která věc/služba stojí. Tím jsme rozmetali úplně váš první odhad rozpočtu. Teď trochu střízlivěji. Sepište si dané částky a zkuste zhruba sečíst, na jakou finální sumu jste se dostali. Samozřejmě, jedná se pouze o odhad. My jsme si ještě s partnerem řekli své priority, čili na čem šetřit vážně nechceme, ale na čem bychom klidně rádi ušetřili.
Zde jsou některé z věcí, které do svého svatebního rozpočtu určitě zahrňte:
  • svatební šaty a obutí
  • partnerův oblek a obutí
  • vizážistka, kadeřnice, nehty a další zkrášlování
  • prstýnky
  • svatební oznámení
  • květiny 
  • výzdoba
  • fotograf, kameraman
  • správní poplatek za místo obřadu
  • hostina, raut
  • dort
7. Plánovat a nezbláznit se.
Nejlepší rada na závěr. Ať už si vše naplánujete sebelépe, nikdy se nemusí vše povést tak, jak jste si vysnili. Proto si nezapomeňte své plánování zejména užívat a nestresovat se z toho. Jde přeci jen o jediný den - i když krásný.

Komentáře

  1. Výborné rady, které se jistojistě nikdy neztratí. Svatební plánovač - u toho by mě ani nenapadlo, že by něco takového existovalo a určitě je hodně praktický. A ten, který máš, vypadá nádherně. Ale jak sama říkáš, asi i mě bude stačit menší sešit - nicméně je to báječný nápad. Určitě ho v budoucnu využiju :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat